Miten mä nyt teen, kun tää paska olo vaan jyllää?


Oletko tällä hetkellä suhteessa?
- Tunnetko kokevasi henkistä väkivaltaa? Onko sinun mielestä suhteenne tasapuolinen, antaako kumpikin yhtä paljon, vai onko toinen pesusieni, joka imee toisesta kaiken voiman itseensä?

Hae apua! Kerro ystävillesi. Vaikka sinua pelottaa kertoa, hävettää kertoa, epäilet että sinua ei uskota, kerro. Avaudu. Asioiden sisällä pitäminen katsos kun pahentaa tilannetta. Sisälläsi kasvaa päivä päivältä ikävä tunnemöykky isommaksi ja isommaksi. Kunnes se halkeaa. Puhu ja purkaa sitä painetta pois sisältäsi, puhumalla, kertomalla. Ennen kuin halkeat.

Puhu kumppanillesi. Jos hän ymmärtää ja haluaa tulla sinua vastaan, hyvä. Jos ei ymmärrä, niin se suhde ei ole sinun paikkasi olla. Voit lähteä pois. Sinun ei ole pakko. Ei ole pakko olla siinä suhteessa. Niin kauan kuin suhde on epätasapainossa, niin kauan sinä joudut tasapainoilemaan, suhteessa, ja itsesi kanssa.


Onko suhteesi päättynyt, mutta sinua edelleen vaivaa, miksi sinulle kävi niin?
- Jäätkö vatvomaan ja vellomaan ja kummastelemaan, että miten se oli mahdollista? Onko sinulle ihan oikeasti käynyt noin? Onko sinun vaikea uskoa, että olet ollut henkisen väkivallan kohteena, ja mahdollisesti kaiken päälle entinen kumppanisi vielä pilkkaa sinua? Sanotaan, että menneistä tulee vaieta ja keskittyä tulevaisuuteen. Mutta kun sitä tuskaa ja sitä haavaa ei käsitellä, se ei parane. Ja kun se ei parane, emme ole oppineet miten välttyä jatkossa vastaavalta tilanteelta.

-Eihän se ole kivaa vatvoa menneitä, kun sä et voi muuttaa eilistä. Yritä keskittyä tulevaisuuteen ja nähdä siellä hyvää. Mitä enemmän sinulle on satanut paskaa niskaan, mitä enemmän olet saanut uusia traumoja ja haavoja, niin sitä vaikeampaahan se on, yrittää keskittyä mukaviin ajatuksiin.

-Me toistamme samoja virheitä ja samaa kaavaa niin kauan kunnes olemme sinut traumojemme kanssa. Siksi traumat on hyvä kohdata, jotta niiden yli voi päästä. Meillä on haavoja, joita yritämme kätkeä piiloon ja jatkaa elämäämme. Mutta kun me piilotamme ne haavamme, emmekä hoida niitä, me ryntäämme tekemään samat "virheet" uudelleen ja uudelleen.


Keinoja
- Muista että Sinä olet elämäsi päähenkilö. Mikäli sinua alistava henkilö on sinuun yhteydessä, tee hänelle selvät rajat, joita hän ei saa ylittää, ja pidä niistä kiinni. Älä salli hänen kohdistaa sinuun loukkauksiaan. Hän saattaa kiukutella, väittää vastaan, selitellä, mutta pysy lujana. Se on vaikeaa, hän on tottunut että sinä murrut jossakin vaiheessa ja alkaa painaa päälle yhä lujemmin ja lujemmin, jotta murtuisit. Olet oman elämäsi voittaja, haavojesi ja traumojesi kohtaaja, kun teet selvät rajat ja pysyt lujana.

- Mikäli et ole enää yhteydessä henkilöön, joka sinua on loukannut, kannattaa tehdä mielikuvaharjoituksia. Ajattele jotakin tilannetta, jossa sinun ylläsi on kävelty. Tee siitä mielessäsi näytelmän kohtaus, ja "ohjaa se uudelleen". Miten olisit voinut itse käyttäytyä siinä tilanteessa toisin? Mikä olisi ollut sinun vahvuutesi / keinosi, jotta olisit voinut. "Näyttele" tilanne uudelleen mielessäsi siten, että lopputulos on sellainen, kuin olisit halunnut sen olevan. Tunne se hyvä olo, kun olet selvinnyt!

- Musta huumori tepsii aina! Naurulla on puhdistava vaikutus, vaikka joutuisit repimään ilon irti surullisestakin jutusta. Huonot jutut voi kääntää päälaelleen ja nauraa. Pyytäisinkin että laittaisitte tuonne kommenttikenttään omia naurettavia juttujanne :) Nauraa voi itsekseen hiljaa, vitsailla kaverin kanssa tai nauraa ihan ääneen!





Kommentit

SUOSITUIMMAT TEKSTIT

Narsistinen Lähde

Gaslighting / kaasuvalotus

Varoitusmerkkejä osa 1:Mielikuvilla leikkiminen heti alussa

Itsensä suojeleminen

Uhrin sitominen itseensä